(Residència Creació )
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 25/04/2016 al 30/04/2016
Presentació:
El 30/04/2016 a les 19:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Idoia Zabaleta
Col·laboració amb Azala, espai de creació. Projecte TAPETE COMÚN
La ballarina, Antonia Mercé i Luque, La Argentina, rep el 1931, en un petit saló del Teatre Espanyol de Madrid, la condecoració de la Creu d’Isabel la Catòlica de mans del llavors president de la Segona República Espanyola, Manuel Azaña. Paradoxalment La Argentina, que havia, en certa manera, personificat la figura femenina de La República, moria el 18 de juliol de 1936 a Baiona, unes hores després de l’aixecament de les tropes militars franquistes contra el Govern de la República. La vigília, Antonia Mercé anava a una sessió de danses basques organitzada per el Pare Donostia en el seu honor al Teatre Novedades de San Sebastià. Ella havia expressat la seva admiració per “la gravetat, la solemnitat, i l’aire litúrgic del folklore del poble basc” que sembla que la subjugaven. D’aquesta manera, La Argentina es va convertir en la primera, indirecta i inesperada, víctima de la guerra civil espanyola
Aquesta “història històrica” és el punt de partida de la proposta de creació de tres solos de dansa que la investigadora d’arts escèniques Isabel de Naverán (Bilbao), proposa a Patricia Caballero (Càdis), Iñaki Azpillaga (San Sebastiá- Brusseles) i Idoia Zabaleta (Vitòria). Cada una d’elles treballarà sobre diferents aspectes d’aquesta figura.
Envoltura és el títol de la vetllada que presentarà aquestes tres danses i que es centra en la forma del solo en dansa, amb el cos individual del present.
Al llarg d’aquesta residència Idoia Zabaleta centrarà el seu procés de creació en la imatge al·legòrica de la república com a dona. En el quadre Al·legoria de la República (1931-32), del pintor Ignacio Díaz Ruiz de Olano, realitzat per encàrrec del llavors alcalde de Vitòria-Gasteiz Teodoro González de Zarate, i que es troba al Museu de Belles Arts d’Àlaba, a l’esquerra de la figura central de la dona jove, d’aspecte saludable i atlètic que representa a la república, apareix una dona alletant un nadó, amb una escena agrícola al fons i a la seva esquerra uns homes estirant unes cadenes amb una escena de fàbriques al fons. En el centre la república, a la dreta la vida, a l’esquerra l’avenir.
El projecte Envoltura forma part de Tapete Común una iniciativa de l’espai de creació Azala, situat a Lasierra, un petit municipi en el sud d’Àlaba, que té com a un dels seus objectius possibilitar i acompanyar residències artístiques de creació i recerca en col·laboració amb altres estructures que tenen un projecte artístic similar que fa possible que la cultura sigui un factor de desenvolupament local en municipis petits, situats fora de la influència directa d’una gran urbs. Un altre dels objectius fonamentals de Tapete Común és compartir aquesta experiència i buscar noves maneres per a continuar treballant, per a albirar possibles futurs en comú, insistint en la responsabilitat compartida, la cura dels entorns, la interdependència i el diàleg que fan que els projectes siguin viables i sostenibles.
Al 2016 Azala i L’animal a l’esquena acolliran de manera conjunta els següents projectes: Extraños mares arden de Txalo Toloza i Laida Azkona, Zonzo de Laia Cabrera i Alex Ardid, Ji Gou: Preludio y fuga en La Menor de Neus Villà i Envoltura de Idoia Zabaleta.
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 25/04/2016 al 30/04/2016
Presentació:
El 30/04/2016 a les 19:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Idoia Zabaleta
Col·laboració amb Azala, espai de creació. Projecte TAPETE COMÚN
La ballarina, Antonia Mercé i Luque, La Argentina, rep el 1931, en un petit saló del Teatre Espanyol de Madrid, la condecoració de la Creu d’Isabel la Catòlica de mans del llavors president de la Segona República Espanyola, Manuel Azaña. Paradoxalment La Argentina, que havia, en certa manera, personificat la figura femenina de La República, moria el 18 de juliol de 1936 a Baiona, unes hores després de l’aixecament de les tropes militars franquistes contra el Govern de la República. La vigília, Antonia Mercé anava a una sessió de danses basques organitzada per el Pare Donostia en el seu honor al Teatre Novedades de San Sebastià. Ella havia expressat la seva admiració per “la gravetat, la solemnitat, i l’aire litúrgic del folklore del poble basc” que sembla que la subjugaven. D’aquesta manera, La Argentina es va convertir en la primera, indirecta i inesperada, víctima de la guerra civil espanyola
Aquesta “història històrica” és el punt de partida de la proposta de creació de tres solos de dansa que la investigadora d’arts escèniques Isabel de Naverán (Bilbao), proposa a Patricia Caballero (Càdis), Iñaki Azpillaga (San Sebastiá- Brusseles) i Idoia Zabaleta (Vitòria). Cada una d’elles treballarà sobre diferents aspectes d’aquesta figura.
Envoltura és el títol de la vetllada que presentarà aquestes tres danses i que es centra en la forma del solo en dansa, amb el cos individual del present.
Al llarg d’aquesta residència Idoia Zabaleta centrarà el seu procés de creació en la imatge al·legòrica de la república com a dona. En el quadre Al·legoria de la República (1931-32), del pintor Ignacio Díaz Ruiz de Olano, realitzat per encàrrec del llavors alcalde de Vitòria-Gasteiz Teodoro González de Zarate, i que es troba al Museu de Belles Arts d’Àlaba, a l’esquerra de la figura central de la dona jove, d’aspecte saludable i atlètic que representa a la república, apareix una dona alletant un nadó, amb una escena agrícola al fons i a la seva esquerra uns homes estirant unes cadenes amb una escena de fàbriques al fons. En el centre la república, a la dreta la vida, a l’esquerra l’avenir.
El projecte Envoltura forma part de Tapete Común una iniciativa de l’espai de creació Azala, situat a Lasierra, un petit municipi en el sud d’Àlaba, que té com a un dels seus objectius possibilitar i acompanyar residències artístiques de creació i recerca en col·laboració amb altres estructures que tenen un projecte artístic similar que fa possible que la cultura sigui un factor de desenvolupament local en municipis petits, situats fora de la influència directa d’una gran urbs. Un altre dels objectius fonamentals de Tapete Común és compartir aquesta experiència i buscar noves maneres per a continuar treballant, per a albirar possibles futurs en comú, insistint en la responsabilitat compartida, la cura dels entorns, la interdependència i el diàleg que fan que els projectes siguin viables i sostenibles.
Al 2016 Azala i L’animal a l’esquena acolliran de manera conjunta els següents projectes: Extraños mares arden de Txalo Toloza i Laida Azkona, Zonzo de Laia Cabrera i Alex Ardid, Ji Gou: Preludio y fuga en La Menor de Neus Villà i Envoltura de Idoia Zabaleta.