(Residència Creació )
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 29/11/2021 al 11/12/2021
Presentació:
El 09/12/2021 a les 19:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Magdalena Garzón
En el nom de Bach és la nova proposta de creació escènica de Maria Magdalena Garzón que segueix en la línia d’investigació encetada des de fa tres anys i que explora la relació escènica entre la música i la dansa.
Si bé la història de la relació entre ambdues arts ens porta a fer una reflexió profunda entorn dels principals moviments artístics, de les seves manifestacions, estètiques i procediments; aquest projecte, almenys per ara, no pretén ser un objecte historicista ni d’investigació entorn la música i la dansa barroca. Això no obstant, l'apropament entre els dos llenguatges vol recobrar l'essencialitat del gest sonor i corporal en una gramàtica comuna, sense tamisats ni càrregues convencionals. Treballar a partir d’una música escrita a priori, composta per a ser ballada o no, propicia un marc de treball concret i definit, alhora que confereix un ampli ventall de possibilitats i estratègies compositives. D’aquesta manera, i succintament, l’obra de Bach se’ns presenta com un bosc de símbols, com un continent sencer de peripècies. La seva vasta complexitat i ramificacions semàntiques ens porten a desgranar la poètica d’un procés d’elaboració artesanal, a treballar des de referències dels elements patrimonials culturals, i a posar l’accent en la minuciositat de la manipulació del material com a element compositiu. En aquest mateix sentit, En el nom de Bach és un desig de fer valdre la música ja feta, escrita.
En el nom de Bach és una peça de dansa i música, en format de trio. De l’ampli repertori musical del compositor Johann Sebastian Bach he escollit, per la present ocasió, L’art de la fuga (Die Kunst der fuge), BWV 1080. Aquesta obra, inacabada en el moment de traspàs del compositor, es compongué amb la idea que fos un conjunt d’exemples de les tècniques del contrapunt. La seva aparent simplicitat harmònica - com si fos un estudi- i el fet que estigui construïda a partir de moviments independents, que poden ser combinats, alternants i repetits ens proporciona un marc de treball versàtil i suggeridor per a la coreografia.
El temps de treballar a L’animal a l’esquena servirà per a consolidar els materials coreogràfics, aprofundir en els detalls del moviment, així com en la configuració, en la seva fase final, entre els diferents elements escènics.
Coreografia i direcció: Magdalena Garzón
Ajudant de direcció: Mauricio Sierra
Ajudant en la direcció de moviment: Èlia Genís
Interpretació i creació: Èlia Genís, Almudena Pardo i Héctor Puigdomènech
Assessorament i acompanyament musical: Marta Oro i Jordi Alomar
Disseny espai escènic i il·luminació: Oriol Corral i Octavio Mas
Vestuari: Cecilia Molano
Acompanyament: Roberto Fratini i Lipi Hernández
Col·laboracions per al desenvolupament del projecte
Institut del Teatre de Barcelona, vinculada des del 2014 fins a l’actualitat en cursar-hi els estudis del grau superior en coreografia.
Catàleg d’Activitats Culturals del Consell de Mallorca, plataforma que treballa per a la difusió de les arts escèniques a l’illa i amb la que està vinculada des del 2013 fins a l’actualitat. https://web.conselldemallorca.cat/cataleg
Amics de l’Orgue d’Alaró (Mallorca), associació que vetlla per la difusió de la música antiga així com per la conservació dels instruments organístics de l’illa. Mantenen una programació regular de concerts en l’Església de Sant Bartomeu d’Alaró.
Festival Espurnes Barroques, que promou la música antiga en diverses comarques de Catalunya. Vinculada des del 2018 en presentar-hi un treball específic pel Santuari del Miracle amb l’acompanyament de l’organista Juan de la Rubia. https://www.espurnesbarroques.cat/
Festival de Música Antiga de Palma (pendent de confirmar)
Centre de creació eiMa, Maria de la Salut, Mallorca.
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 29/11/2021 al 11/12/2021
Presentació:
El 09/12/2021 a les 19:00 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Magdalena Garzón
En el nom de Bach és la nova proposta de creació escènica de Maria Magdalena Garzón que segueix en la línia d’investigació encetada des de fa tres anys i que explora la relació escènica entre la música i la dansa.
Si bé la història de la relació entre ambdues arts ens porta a fer una reflexió profunda entorn dels principals moviments artístics, de les seves manifestacions, estètiques i procediments; aquest projecte, almenys per ara, no pretén ser un objecte historicista ni d’investigació entorn la música i la dansa barroca. Això no obstant, l'apropament entre els dos llenguatges vol recobrar l'essencialitat del gest sonor i corporal en una gramàtica comuna, sense tamisats ni càrregues convencionals. Treballar a partir d’una música escrita a priori, composta per a ser ballada o no, propicia un marc de treball concret i definit, alhora que confereix un ampli ventall de possibilitats i estratègies compositives. D’aquesta manera, i succintament, l’obra de Bach se’ns presenta com un bosc de símbols, com un continent sencer de peripècies. La seva vasta complexitat i ramificacions semàntiques ens porten a desgranar la poètica d’un procés d’elaboració artesanal, a treballar des de referències dels elements patrimonials culturals, i a posar l’accent en la minuciositat de la manipulació del material com a element compositiu. En aquest mateix sentit, En el nom de Bach és un desig de fer valdre la música ja feta, escrita.
En el nom de Bach és una peça de dansa i música, en format de trio. De l’ampli repertori musical del compositor Johann Sebastian Bach he escollit, per la present ocasió, L’art de la fuga (Die Kunst der fuge), BWV 1080. Aquesta obra, inacabada en el moment de traspàs del compositor, es compongué amb la idea que fos un conjunt d’exemples de les tècniques del contrapunt. La seva aparent simplicitat harmònica - com si fos un estudi- i el fet que estigui construïda a partir de moviments independents, que poden ser combinats, alternants i repetits ens proporciona un marc de treball versàtil i suggeridor per a la coreografia.
El temps de treballar a L’animal a l’esquena servirà per a consolidar els materials coreogràfics, aprofundir en els detalls del moviment, així com en la configuració, en la seva fase final, entre els diferents elements escènics.
Coreografia i direcció: Magdalena Garzón
Ajudant de direcció: Mauricio Sierra
Ajudant en la direcció de moviment: Èlia Genís
Interpretació i creació: Èlia Genís, Almudena Pardo i Héctor Puigdomènech
Assessorament i acompanyament musical: Marta Oro i Jordi Alomar
Disseny espai escènic i il·luminació: Oriol Corral i Octavio Mas
Vestuari: Cecilia Molano
Acompanyament: Roberto Fratini i Lipi Hernández
Col·laboracions per al desenvolupament del projecte
Institut del Teatre de Barcelona, vinculada des del 2014 fins a l’actualitat en cursar-hi els estudis del grau superior en coreografia.
Catàleg d’Activitats Culturals del Consell de Mallorca, plataforma que treballa per a la difusió de les arts escèniques a l’illa i amb la que està vinculada des del 2013 fins a l’actualitat. https://web.conselldemallorca.cat/cataleg
Amics de l’Orgue d’Alaró (Mallorca), associació que vetlla per la difusió de la música antiga així com per la conservació dels instruments organístics de l’illa. Mantenen una programació regular de concerts en l’Església de Sant Bartomeu d’Alaró.
Festival Espurnes Barroques, que promou la música antiga en diverses comarques de Catalunya. Vinculada des del 2018 en presentar-hi un treball específic pel Santuari del Miracle amb l’acompanyament de l’organista Juan de la Rubia. https://www.espurnesbarroques.cat/
Festival de Música Antiga de Palma (pendent de confirmar)
Centre de creació eiMa, Maria de la Salut, Mallorca.