(Residència Creació )
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 08/03/2023 al 18/03/2023
La Ribot Ensemble
Trenta anys després de l'estrena d'El Triste Que Nunca Os Vido, La Ribot torna a la polèmica figura de Juana I de Castilla amb la col·laboració del director i compositor espanyol Asier Puga. Aquesta nova proposta es basa en un diàleg entre la dansa iconoclasta de La Ribot i la música composada per Asier Puga, inspirada en el Cancionero de Juana I de Castella.
En un moment de transformació global, de pandèmies mundials, de canvi climàtic que afecten tots els territoris, però també de moviments d'alliberament de dones d'una escala sense precedents, La Ribot torna a la figura de Juana. Continua encarnant una resistència, encara que impedida, a l'opressió patriarcal occidental i les seves institucions filials i matrimonials. En aquest nou enfocament, la idea de parella es manté, es declina, es transforma, es destrueix i es qüestiona. Els ballarins estaran acompanyats per solistes d'OCAZEnigma. El moviment implacable de la posta de sol significarà l'eterna repetició, sense escapatòria, dels gairebé 16.000 dies de confinament de Juana.
Asier Puga composarà la música original del Cancionero, el cançoner donat a Juana I de Castella i Felipe el Hermoso el dia del seu casament. Els solistes de l'Orquestra de Cambra de l'Auditori de Saragossa, una de les formacions més reconegudes en l'àmbit de la música contemporània del segle XX a Espanya, dirigida per Asier Puga, s'inspiraran en les obres de Juan del Encina, Antonio de Cabezón i Cristóbal de Morales, entre altres. La música composada en el seu moment i en el context de Juana I de Castella es presentarà en la seva estructura original, adaptada o filtrada amb tècniques contemporànies i electròniques.
Juana I de Castella (1479-1555) va ser empresonada en un palau de Tordesillas després de la mort del seu marit Felipe el Hermoso, amb el suport dels seus pares, els Reis Catòlics, i més tard del seu fill, Carles V. Considerada boja, la legítima Reina d'Espanya va romandre tancada durant 46 anys, lluny del poder. La visió romàntica de la bogeria, expressada en quadres famosos com Doña Juana La Loca de Francisco Pradilla (1877), va ajudar a establir la idea de la suposada bogeria de Juana I de Castilla en l'imaginari col·lectiu. En els darrers anys, els estudis han contradit aquesta versió dels fets i han demostrat que la causa real del seu empresonament va ser una estratègia política destinada a allunyar-la de qualsevol posició de poder. Com va argumentar Michel Foucault a la seva “Història de la Bogeria”, la bogeria és una construcció social, la raó de ser del qual es troba en oposició a l'ordre establert.
Paral·lelament, Europa passava per un període de profunda convulsió científica i política. Tres grans descobriments van marcar el Segle d'Or espanyol i l'Europa renaixentista. Els avenços en medicina van aportar una nova comprensió del funcionament del cos humà. Les grans expedicions colonials van confirmar que la Terra era rodona. La ciència va demostrar que és la Terra la que gira al voltant del sol, al contrari de la teoria geocèntrica que havia prevalgut fins aleshores. Aquests descobriments van canviar radicalment la percepció de la humanitat, la Terra i els seus respectius llocs al cosmos.
L'any 1991, coincidint amb la commemoració del cinquè centenari de l'arribada de Cristòfol Colom al Nou Món i la celebració d'aquesta història predominantment masculina, La Ribot va crear El Triste Que Nunca Os Vido, un duet per a una dona i un home inspirat en la vida de Juana I de Castella, que va interpretar amb l'actor Juan Loriente.
Coreografia i interpretació: La Ribot i Juan Loriente
Compositor i director: Asier Puga
Amb OCAZEnigma - Orquestra de Cambra Auditori de Saragossa
Dramatúrgia: Jaime Conde Salazar
Vestuari: La Ribot i Marion Schmid
Productor executiu: Aude Martino
Auxiliar de producció i comunicació: Iris Obadia
Directora tècnica: Marie Prédour
Administrador: Gonzague Bochud
Producció: La Ribot Ensemble
La Ribot Ensemble ha rebut suport per als projectes de transformació del Cantó i la República de Ginebra els anys 2021 i 2022.
La Ribot Ensemble està subvencionat per l'Ajuntament de Ginebra i el Cantó de Ginebra, i amb el suport de Pro Helvetia, Consell Suís de les Arts.
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 08/03/2023 al 18/03/2023
La Ribot Ensemble
Trenta anys després de l'estrena d'El Triste Que Nunca Os Vido, La Ribot torna a la polèmica figura de Juana I de Castilla amb la col·laboració del director i compositor espanyol Asier Puga. Aquesta nova proposta es basa en un diàleg entre la dansa iconoclasta de La Ribot i la música composada per Asier Puga, inspirada en el Cancionero de Juana I de Castella.
En un moment de transformació global, de pandèmies mundials, de canvi climàtic que afecten tots els territoris, però també de moviments d'alliberament de dones d'una escala sense precedents, La Ribot torna a la figura de Juana. Continua encarnant una resistència, encara que impedida, a l'opressió patriarcal occidental i les seves institucions filials i matrimonials. En aquest nou enfocament, la idea de parella es manté, es declina, es transforma, es destrueix i es qüestiona. Els ballarins estaran acompanyats per solistes d'OCAZEnigma. El moviment implacable de la posta de sol significarà l'eterna repetició, sense escapatòria, dels gairebé 16.000 dies de confinament de Juana.
Asier Puga composarà la música original del Cancionero, el cançoner donat a Juana I de Castella i Felipe el Hermoso el dia del seu casament. Els solistes de l'Orquestra de Cambra de l'Auditori de Saragossa, una de les formacions més reconegudes en l'àmbit de la música contemporània del segle XX a Espanya, dirigida per Asier Puga, s'inspiraran en les obres de Juan del Encina, Antonio de Cabezón i Cristóbal de Morales, entre altres. La música composada en el seu moment i en el context de Juana I de Castella es presentarà en la seva estructura original, adaptada o filtrada amb tècniques contemporànies i electròniques.
Juana I de Castella (1479-1555) va ser empresonada en un palau de Tordesillas després de la mort del seu marit Felipe el Hermoso, amb el suport dels seus pares, els Reis Catòlics, i més tard del seu fill, Carles V. Considerada boja, la legítima Reina d'Espanya va romandre tancada durant 46 anys, lluny del poder. La visió romàntica de la bogeria, expressada en quadres famosos com Doña Juana La Loca de Francisco Pradilla (1877), va ajudar a establir la idea de la suposada bogeria de Juana I de Castilla en l'imaginari col·lectiu. En els darrers anys, els estudis han contradit aquesta versió dels fets i han demostrat que la causa real del seu empresonament va ser una estratègia política destinada a allunyar-la de qualsevol posició de poder. Com va argumentar Michel Foucault a la seva “Història de la Bogeria”, la bogeria és una construcció social, la raó de ser del qual es troba en oposició a l'ordre establert.
Paral·lelament, Europa passava per un període de profunda convulsió científica i política. Tres grans descobriments van marcar el Segle d'Or espanyol i l'Europa renaixentista. Els avenços en medicina van aportar una nova comprensió del funcionament del cos humà. Les grans expedicions colonials van confirmar que la Terra era rodona. La ciència va demostrar que és la Terra la que gira al voltant del sol, al contrari de la teoria geocèntrica que havia prevalgut fins aleshores. Aquests descobriments van canviar radicalment la percepció de la humanitat, la Terra i els seus respectius llocs al cosmos.
L'any 1991, coincidint amb la commemoració del cinquè centenari de l'arribada de Cristòfol Colom al Nou Món i la celebració d'aquesta història predominantment masculina, La Ribot va crear El Triste Que Nunca Os Vido, un duet per a una dona i un home inspirat en la vida de Juana I de Castella, que va interpretar amb l'actor Juan Loriente.
Coreografia i interpretació: La Ribot i Juan Loriente
Compositor i director: Asier Puga
Amb OCAZEnigma - Orquestra de Cambra Auditori de Saragossa
Dramatúrgia: Jaime Conde Salazar
Vestuari: La Ribot i Marion Schmid
Productor executiu: Aude Martino
Auxiliar de producció i comunicació: Iris Obadia
Directora tècnica: Marie Prédour
Administrador: Gonzague Bochud
Producció: La Ribot Ensemble
La Ribot Ensemble ha rebut suport per als projectes de transformació del Cantó i la República de Ginebra els anys 2021 i 2022.
La Ribot Ensemble està subvencionat per l'Ajuntament de Ginebra i el Cantó de Ginebra, i amb el suport de Pro Helvetia, Consell Suís de les Arts.