MAZÙT
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 23/01/2012 al 11/02/2012
Presentació:
El 10/02/2012 a les 20:30 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Baro d'Evel circus Company
( Baro d'Evel circus Company, Camille Decourtye, Blaï Mateu Trias )
L'animal a l'esquena (Celrà)
Del 23/01/2012 al 11/02/2012
Presentació:
El 10/02/2012 a les 20:30 a L'animal a l'esquena (Celrà)
Baro d'Evel circus Company
( Baro d'Evel circus Company, Camille Decourtye, Blaï Mateu Trias )
És una investigació, una immersió, una recerca cap al seu animal interior.
És partir a la recerca d'un cavall místic o real, com una cerimònia, una espècie de ritu, una investigació, com una obsessió per alliberar el cos, deixar que prengui el poder.
És jugar amb els cossos com amb caixes de ressonància,
jugar amb els cossos com amb llenços de pintura,
entrar a la intimitat de les respiracions, de les expiracions.
És un camí cap a la indigència, una recerca constant.
És estar sota una pluja vermella, com en una cova,la matèria transforma l'espai, desborda, aixafa, s'aboca i després es renta. Cau, rellisca sobre els cossos, redueix el moviment i deixa marques, màscares, pallassos.
La pintura com a matèria, la mare terra, la que canvia d'estació, la que posa el ritme al cicle de les nostres vides, com el temps que passa i s'incrusta a sota de la pell.
Desitjàvem tornar a la sala per tornar a l'essencial, poder ficar-nos de nou en la recerca i donar-nos els mitjans per centrar-nos en els nostres coneixements.
Serem dos sobre l'escenari, perquè hi ha el desig de trobar-nos davant de nosaltres mateixos, i revisar així totes les nostres possibilitats... ...
Percebem aquest projecte com una etapa necessària dins de la recerca artística de la companyia per poder aconseguir obrir altres portes.
Si certs temes comencen a sorgir, si les línies de treball estan emergint, volem seguir construint la nostra creació d'acord amb la nostra metodologia habitual: de la trobada amb altres artistes i de la nostra recerca en forma aïllada neixen les línies de força sobre les quals es construirà aquest proper espectacle, és així com es van crear Ï o Le Sort du dedans on el drama i la coherència són afirmades i llegibles.
Registrarem aquesta creació dins d'una dinàmica pluridisciplinar i transfronterera col·laborant amb artistes francesos i catalans que imprimeixen la nostra ruta: la creació d'Ï ha arrelat la identitat franco-catalana de la companyia i la propera creació reafirmarà aquesta doble cultura que denota la particularitat de la nostra companyia.
És partir a la recerca d'un cavall místic o real, com una cerimònia, una espècie de ritu, una investigació, com una obsessió per alliberar el cos, deixar que prengui el poder.
És jugar amb els cossos com amb caixes de ressonància,
jugar amb els cossos com amb llenços de pintura,
entrar a la intimitat de les respiracions, de les expiracions.
És un camí cap a la indigència, una recerca constant.
És estar sota una pluja vermella, com en una cova,la matèria transforma l'espai, desborda, aixafa, s'aboca i després es renta. Cau, rellisca sobre els cossos, redueix el moviment i deixa marques, màscares, pallassos.
La pintura com a matèria, la mare terra, la que canvia d'estació, la que posa el ritme al cicle de les nostres vides, com el temps que passa i s'incrusta a sota de la pell.
Desitjàvem tornar a la sala per tornar a l'essencial, poder ficar-nos de nou en la recerca i donar-nos els mitjans per centrar-nos en els nostres coneixements.
Serem dos sobre l'escenari, perquè hi ha el desig de trobar-nos davant de nosaltres mateixos, i revisar així totes les nostres possibilitats... ...
Percebem aquest projecte com una etapa necessària dins de la recerca artística de la companyia per poder aconseguir obrir altres portes.
Si certs temes comencen a sorgir, si les línies de treball estan emergint, volem seguir construint la nostra creació d'acord amb la nostra metodologia habitual: de la trobada amb altres artistes i de la nostra recerca en forma aïllada neixen les línies de força sobre les quals es construirà aquest proper espectacle, és així com es van crear Ï o Le Sort du dedans on el drama i la coherència són afirmades i llegibles.
Registrarem aquesta creació dins d'una dinàmica pluridisciplinar i transfronterera col·laborant amb artistes francesos i catalans que imprimeixen la nostra ruta: la creació d'Ï ha arrelat la identitat franco-catalana de la companyia i la propera creació reafirmarà aquesta doble cultura que denota la particularitat de la nostra companyia.
LLENGUATGES
Exploració de contingut
Per aquest nou projecte anem a treballar sobre el tema de l'animal, buscant els llocs de transformació, la cruïlla entre l'home i la bèstia, entre l'home i el cavall.
Posarem la nostra mirada sobre la fragilitat d'aquests encreuaments,el camí entre 2 equilibris, entre 2 rítmiques, entre 2 emocions,entre 2 cossos, 2 colors, 2 éssers.
Tractarem de capturar aquests moments, aquests llocs inestables,allà on el cos tremola quan busca la immobilitat,a la frontera entre el domini i el no-domini, entre l'instint i la intel·ligència
L'important potser resideix en el que passa entre les pauses entre els cims, quan un es perd, quan el cos ha de trobar la solució, és en aquests encreuaments que un pot atrapar a l'altre, sentir-lo, trobar-lo, allà on no se li exigeix més, allà on deixem passar .... perquè res passa com previst, tot canvia, ens adaptem contínuament, sense ni tan sols adonar-nos.
El moviment
Buscarem alliberar els cavalls que som.
Recolzant-nos en el ritme tractarem que les nostres cames es tornin potes, que els nostres cossos trobin l'instint.
En aquesta recerca del moviment primitiu, provocarem les metamorfosis del cos, donant lloc a imatges oníriques.
Continuarem la nostra recerca en els portador ,l'acrobàcia, el salt.
Desitgem fer visible aquestes sensacions d'inestabilitat, de micro-moviment, de desequilibri, buscar l'esbós per tenir una altra mirada sobre el rendiment, tornar-ho més íntim.
Amb el treball del cos, el moviment a dos, revelar la problemàtica de viure junts:
¿Quina es la diferència entre portar i suportar?
¿És que la necessitat de l'altre ens priva de la nostra llibertat?
La música, la veu, les paraules
La recerca sonora consistirà en deixar entendre l'inaudible, el estossec de la gola, les bufades, les friccions.
A través de la música intentarem crear uns cops i unes vibracions amb els cossos com una simfonia del propi interior. Tractarem de donar a llum sons que ens submergeixin en els elements naturals com la pluja, el vent, la neu, la calor, el fred.
Volem treballar la vibració, utilitzar els cossos i objectes com caixes de ressonància, fer un treball rítmic de percussió amb el cos i amb les mans, recolzant-nos en els ritmes del cavall: pas, trot, galop. El so de l'impacte de la pintura sobre la tela i el sòl serà sonoritzat: a mesura que buscarem que el moviment es converteixi en línia, la línia es convertirà en so.
La pintura
Si avui ens sentim afectats per alguns dibuixos prehistòrics, pel misteri que sorgeix de l'art naïf (ingenu), o de l'art dels bojos, o els grafits dels carrers, és perquè aquestes formes evoquen en nosaltres vincles vitals amb les forces del bé o del mal, amb l'harmonia de l'ordre còsmic, amb els cicles naturals ...
Antoni Tapies
Portarem a terme una recerca escenogràfica i plàstica:
Utilitzarem la pintura com una eina, un mitjà per a la transformació i no per il.lustrar l'acció.
Tractarem d'utilitzar la pintura per la seva textura, els pigments, la matèria mineral per pintar els cossos, la matèria haurà de formar part del moviment.
Desitgem jugar a buit i ple inundant l'escenari de matèria, que la pintura sigui com una força exterior, com els elements naturals.
ELS CÒMPLICES DE LA CREACIÓ
Bonnefrite, Benoît Bonnemaison-Fitte, dibuixant, dissenyador gràfic independent
Nascut el 1974 a Toulouse, es va graduar a l'Escola nacional superior de creació industrial, i viu a Aurignac. Dibuixant independent des del
2000, es defineix com un "dissenyador fabricant artesanal d'imatges fixes i animades, projectista projeccionista així com recollidor d'imatges".
Col.laborem amb ell des de fa dos anys en les eines gràfiques i de comunicació de la companyia. Aquesta vegada volem que Benoît intervingui en el procés de creació com a col.laborador en la recerca plàstica, escenogràfica i que contribueixi amb la seva mirada afilada en el naixement d'aquest espectacle.
Benoît treballa sobre la imatge, la matèria, la transformació, és un investigador, i ens ha semblat evident proposar-li compartir aquesta creació.
Mal Pelo, grup creatiu
Mal Pelo és un grup de creació on la direcció artística és compartida entre Pep Ramis i María Muñoz. Junts han realitzat més de 25 espectacles. Tots dos s'encarreguen igualment de les escenografies de les seves creacions.
Des de 1989, Mal Pelo desenvolupa el seu propi llenguatge artístic a través del moviment a més de la teatralitat. Construeixen dramatúrgies que inclouen la paraula, treballant amb compositors per a la creació de bandes sonores originals i col.laborant també amb vídeo artistes. Més que una companyia, Mal Pelo es defineix com un nucli de creació envoltat d'un gran nombre de col.laboradors portat sempre pel mateix objectiu: treballar el cos com a instrument principal, sempre a la recerca, tractant de contar els temes universals
d'una manera sempre diferent per donar lloc a nous paisatges, portar sempre una mirada intimista plena de petites històries quotidianes, una mirada tendra i dura alhora.
Els codirectors són internacionalment reconeguts pel seu enfocament innovador i surrealista de la dansa.
Dirigeixen "L'animal a l'esquena",
centre d'investigació i creació entorn al moviment a Celrà, Girona, Espanya. El seu acostament al moviment es recolza en el fons i no en la forma, el tema de l'animalitat és un dels temes fundadors de la seva companyia.
En el nostre pas per Girona amb Le Sort du dedans vare) tenir una trobada, ens varem reunir i van acceptar col.laborar amb nosaltres en aquest nou projecte.
Marc Miralta és músic, bateria i percussionista de jazz, ha treballat entre d'altres amb Pat Metheny, Wynton Marsalis, Gary Burton...
Acompanyarà a la creació en el conjunt del treball de percussió i de rítmica que desenvoluparem.
MAZUK
Dos éssers parteixen a la recerca del seu animal interior
perquè la humanitat els supera
perquè han perdut el seu instint
perquè el món va massa ràpid,
hi ha massa paraules, massa lletres.
Llavors, les seves boques s'obren i deixen anar les paraules, com acròbates al vol,
les seves goles es tornen grutes, tenen empremtes antigues en els murs,
els seus caps salten al buit,
parteixen al galop i salten les barreres.
Ells volen trobar les seves primeres sensacions
preparant, buscant en els racons del dia a dia
les portes obertes cap al principi del tot
abans dels homes alçats,
abans dels homes pensants
ser sols 4 potes
buf, bufar, respirar
Trobar el primer alè
el punt de partida
ser un ésser que respira
i observa el món.
"Ell és el que a vegades voldríem ser,
sense saber-ho pensa, s'imposa,
imposa
fa el que vol, el que li ve de gust,
el que sent
ho fa saber, ho fa sentir
emana una llibertat,
és un pallasso,
escolta amb els ulls
i parla amb les orelles.
Intentem parlar com ell,
mirar com ell
existir com ell,
és una estrella de rock! "
Blaï Mateu Trias
Pas, trot, galop
2 éssers allà
2 cossos, 4 cames, 4 braços
1 pulsació
ser 2
no ser més que 4 potes
una pulsació
pas, trot, galop,
naixement, vida, mort
pas, trot, galop
nen, adult, vell
pas, trot, galop
matí, tarda, nit
pas, trot, galop
ahir, avui, demà
pas, trot, galop
sentir, bufar, renillar
no pas, tant, galop
inspirar, bufar, cantar
no pas, tant, galop
inspirar, apnea, bufar
pas, trot, galop
caure, aixecar, recaure
pas, trot, galop
néixer, viure, morir
pas, trot, galop
doblegar, empènyer, saltar
pas, trot, galop
retrocedir, pirueta, accelerar
no pas, tant, galop
il·lusi) mirada, desil·lusió
no pas, trot, galop
buit, ple, buit
pas, trot, galop
ple, buit, ple
pas, trot, galop
brut, net, brut
pas, trot, galop
matí, tarda, nit
pas, trot, galop
no pas, tant, aviat
pas, trot, galop
no pas, tant, tard
pas, trot, galop
galop, no pas, tant
pas, trot, galop
tant, no pas, tant
pas, trot, galop
galop, tant, no pas
pas, trot, galop
al pas
pas, trot, galop
a o
...
companyia de circ baro d'evel
La companyia de circ Baro d'Evel va néixer d'un col.lectiu artístic de la promoció 2001 del CNAC.
Des del primer espectacle varem defensar una recerca de les arts circenses afavorint la manipulació d'objectes, el cant i la investigació del so. Aquesta multidisciplina s'ha anat afirmant tant en Bechtout' com en els projectes duts a terme de manera individual. Quan l'any 2006 varem decidir portar la companyia entre nosaltres dos,
certes eleccions artístiques es van arrelar i aquesta forta identitat va donar a llum un espectacle de circ itinerant, Le Sort du dedans, que ens va permetre anar més enllà en la nostra investigació artística, sonora i escenogràfica.
El llenguatge de Baro d'Evel es basa en el coneixement circens que indueix a una relació especial amb l'espai i un compromís físic total, és la inversió física, l'entrenament diari, sensacions que neixen de la matèria escènica. El nostre llenguatge és així mateix la matèria, l'objecte que abordem per la manipulació de la desviació, portant sempre la nostra mirada cap a la simplicitat més que cap a l'ostentació, buscant dir molt amb poc.
Si el punt de partida dels nostres espectacles és sovint una decisió escenogràfica potent, una interrogació sobre el lloc de l'espectador en l'espai, el lloc de
la música és essencial, cada projecte és concebut com una partitura: com ha de sonar? Quin to, quin ressò?
Les creacions són partitures musicals i corporals que són construïdes per tecles successives. Crear Le Sort du dedans ha estat una etapa més dins de la construcció d'identitat de la companyia. La construcció de la nostra propera creació es farà en paral.lel a les gires de Sort du dedans i de Ï: Anem a invertir períodes de treball de recerca artística, d'experimentació que compartirem amb artistes convidats de camps disciplinaris com la dansa, el cant, la pintura.
En 9 anys, la companyia ha viscut 6 espectacles, i més de 500 representacions a França i a l'estranger (Espanya, Àustria, Bèlgica, Itàlia, Alemanya, Cambodja, Japó).
L'equip
Camille Decourtye, co-directora artística
Ella creix en el món dels cavalls, practica la gimnàstica, i estudia música al conservatori.
Amb 17 anys decideix anar a formar-se en les escoles nacionals (ENCR en Rosny-sous-Bois, i després al CNAC a Châlons-en-Champagne).Ella es forma com a acròbata aeri amb la banquina (bancal) i la bàscula i desenvolupa un treball sobre la veu. Paral.lelament a aquesta formació organitza un viatge al Brasil per treballar amb els nens de la vall de Capao al voltant del món del circ i participa en un viatge a l'antiga Iugoslàvia amb Pallassos sense Fronteres.
El seu enfocament de l'acrobàcia i la veu evoluciona a mesura de les creacions, buscant sempre més simplicitat i autenticitat. Participa en diferents pràctiques de veu, músiques del món, cant gitano, i el 2006 segueix una formació de 9 mesos a Toulouse sobre músiques actuals. El 2004 fa el pas d'integrar el cavall en els projectes de la companyia. Per al treball en llibertat, busca una forma de comunicació a través del cos per tal d'establir un diàleg i de donar un veritable lloc d'actor a l'animal en pista.
Dirigeix el projecte Petit Cirque au marché que li permet experimentar sola l'escriptura i concepció d'un projecte. El 2007, impulsa el projecte Sort du dedans, carregada d'un fort desig de crear un circ ambulant.
Blaï Mateu Trias, co-director artístic
Nascut a Barcelona, creix en una família que es banya en
els corrents artístics catalanes post-Franco, de l'espectacle de carrer i del circ.
Al costat de la companyia Tortell Poltrona, aprèn in situ i participa en les primeres expedicions de Pallassos sense Fronteres (antiga Iugoslàvia, Sàhara, Colòmbia) en les que encara continua esporàdicament.
Autodidacta del malabarisme, el pallasso i de la música, decideix amb 16 anys anar a formar-se a França (École nationale de cirque de Châtellerault, més tard al ENCR de Rosny-sous-Bois, i al CNAC a Châlons-en -Champagne) per finalment redescobrir el circ i desenvolupar els portés, la bàscula, la manipulació i sonorització d'objectes.
Les seves influències són tan variades com la seva curiositat que no cessen d'ampliar la seva visió del circ.
Amb l'experiència en solitari de "Ï" dins de Baro d'evel, Blaï qüestiona el circ en la seva forma i l'acosta a una matèria històrica i dramàtica. Amb el tema de l'exili dels republicans espanyols, teixeix vincles amb el seu país, la seva cultura i les seves arrels. Carregat de l'experiència familiar, es dirigeix cap a la carpa, utilitzant el seu coneixement circense per dur a terme aquest projecte únic, Le Sort du dedans.
Durant les creacions de Baro d'Evel han col.laborat diferents artistes com André Minvielle, Pierre Heydorff, Sébastien Lalanne, Dimitri Jourde, Marrion Legrand, Abdel Senhadji, Jean Gaudin, així com Michel Cerda qui els ha acompanyat en quatre de les seves creacions.
Aquestes trobades han estat importants, han contribuït a que el seu duet avanci en els seus qüestionaments i les seves ambicions artístiques.
Blai i Camille treballen colze a colze des de fa més de deu anys. Conceben junts els projectes, i són també còmplices i socis en el treball mà a mà, de pallasso, de música ... Paral.lelament afavoreixen experiències i períodes de pràctiques en solitari amb la finalitat de mantenir una complicitat rica i creativa.
L'equilibri el busquen junts, reunits per l'amor a la matèria bruta, el seu desig de revelar l'humà a través del moviment dels cossos, d'ampliar les nostres petites foteses i els nostres defectes i de buscar la simplicitat del gest, del so, de la veu ...
L'equip (continuació)
Fanny Thollot, creació sonora
Fanny és graduada del ENSATT, després de la seva tesi sobre l'acústica circular de la carpa, s'interessa pel circ i per la sonorització dels cavalls.
S'incorpora a la companyia el 2009 en el moment de la creació de l'espectacle Le Sort du dedans, dirigeix la creació sonora i porta al projecte una escriptura sonora subtil i potent. Segueix a la companyia en el seu paper de direcció interactiva, i es converteix en una baula indispensable de l'espectacle.
Adèle Grepinet, disseny il.luminació
Després d'una formació de llums al ENSATT, la investigació sobre la il.luminació de d'Adèle Grépinet no es limita al teatre. Molt sensible al món de l'art contemporani, aplica els seus coneixements al servei d'instal.lacions de llums. Col.labora amb el GDRA, la companyia 'Animae Corpus' i la companyia 'des Infortunes'.
La trobada entre Adèle i Baro d'Evel passa el 2006 en el moment de la creació de Ï, i crea la il.luminació d'aquest espectacle en sala. Feliç amb aquesta experiència, la companyia vol col.laborar una altra vegada amb ella en aquest nou projecte.
Thomas Pachoud, maquinària gotes
Format a l'escola d'ingenieria multimedia IMAC, durant molt temps en Thomas Pachoud ha estat interessat en la relació entre les noves tecnologies i la seva implementació en les arts. En la actualitat col·labora amb estructures com didascalie.net així com amb diferents artistes (L'Australian Dance Theater, Blanca Li, Mabel Octobre, el ballet del Rhin, el Fresnoy, Felicie d'Estienne d'Orves, Ezra...). Els seus camps d'activitat giren en torn al treball sobre la imatge en temps real, la interactivitat, la robòtica i la pràctica en l'espai escènic i escenogràfic.
Céline Sathal, sastre per teatres
Sastre i estilista per al teatre, els audiovisuals o la museologia, es troba amb artesans, sastres, creadors de moda, escenògrafs i per tant, perfecciona l'experiència del ofici.
Treballa sobretot amb el GDRA i Générik Vapeur. Desenvolupa una recerca artística i artesana, qüestionant la relació que apropa l'extraordinari a l'ordinari, el singular a l'habitual. Ella tricota, talla, cus, fa ganxet, broda i fabrica tot fet a ma dins una connexió quotidiana amb la creació.
Marc Boudier, regidor general
Després de formar-se en l'ofici de luminotècnic, Marc Boudier multiplica les experiències de regidor d'il.luminació i general i de disseny d'il.luminació tant en els llocs d'espectacle (Théâtre du Colibiri a Avinyó, Gran Halle de la Villette, Théâtre de l'Atelier a Paris ...) com en companyies teatrals (Cie Rrose Sélavie, Cie L. Serrano, Cie Les Pas Tentés ...).
Marc col.labora amb nosaltres des de fa 4 anys, recolzant-nos amb els seus coneixements de regidor en totes les seves variants.
Marie Bataillon, administradora
Al final d'una formació literària, es converteix en l'administradora de la companyia 'Vent d'Autan' durant 5 anys. A continuació, durant gairebé 5 anys, porta el secretariat general de la 'Maison Antoine Vitez'. Després d'aquest pas per les escriptures contemporànies i la traducció, s'uneix a l'equip de Baro d'Evel el juny del 2010.
Marie Dubois, responsable de difusió/administració de gira
Propera a les arts escèniques, estudia les arts de l'espectacle, el teatre i el flamenc, treballa per al ' pôle cirque de Nexon' durant 7 anys, i a continuació es troba amb la companyia Baro d'Evel a la que s'uneix a la seva gira de Sort du dedans l'octubre del 2009.
Distribució :
Autors i artistes al escenari : Camille Decourtye i Blaï Mateu Trias
Col·laboradors : Benoît Bonnemaison-Fitte ("Bonnefrite", dissenyador i artista gràfic), Maria Muñoz i Pep Ramis (Mal Pelo : grup creatiu, treball al voltant del moviment).
Creació d'il·luminació: Adèle Grépinet
Creació de so: Fanny Thollot
Vestuari : Céline Sathal
Direcció tècnica : Marc Boudier
Coproduccions : Pronomade(s) a Haute-Garonne, Centre nacional de les arts del carrer; El Teatre Mercat de les Flors de Barcelona ; El Canal –Centre d'arts escèniques de Salt-Girona ; La Verrerie d'Alès, centre nacional d'arts circenses Languedoc-Roussillon i el Festival Montpellier-Danse 2012 ; el Festival La Strada a Graz (Àustria)
Producció : Baro d'evel cirk cie
Amb el suport de L'anima) a l'esquena a Celrà i l' escena nacional de Petit-Quevilly / Mont-Saint-Aignan
Amb l'ajuda del Ministeri de Cultura i Comunicació / Drac Midi-Pyrénées, del Consell Regional Midi-Pyrénées i del Consell General de Haute-Garonne
Exploració de contingut
Per aquest nou projecte anem a treballar sobre el tema de l'animal, buscant els llocs de transformació, la cruïlla entre l'home i la bèstia, entre l'home i el cavall.
Posarem la nostra mirada sobre la fragilitat d'aquests encreuaments,el camí entre 2 equilibris, entre 2 rítmiques, entre 2 emocions,entre 2 cossos, 2 colors, 2 éssers.
Tractarem de capturar aquests moments, aquests llocs inestables,allà on el cos tremola quan busca la immobilitat,a la frontera entre el domini i el no-domini, entre l'instint i la intel·ligència
L'important potser resideix en el que passa entre les pauses entre els cims, quan un es perd, quan el cos ha de trobar la solució, és en aquests encreuaments que un pot atrapar a l'altre, sentir-lo, trobar-lo, allà on no se li exigeix més, allà on deixem passar .... perquè res passa com previst, tot canvia, ens adaptem contínuament, sense ni tan sols adonar-nos.
El moviment
Buscarem alliberar els cavalls que som.
Recolzant-nos en el ritme tractarem que les nostres cames es tornin potes, que els nostres cossos trobin l'instint.
En aquesta recerca del moviment primitiu, provocarem les metamorfosis del cos, donant lloc a imatges oníriques.
Continuarem la nostra recerca en els portador ,l'acrobàcia, el salt.
Desitgem fer visible aquestes sensacions d'inestabilitat, de micro-moviment, de desequilibri, buscar l'esbós per tenir una altra mirada sobre el rendiment, tornar-ho més íntim.
Amb el treball del cos, el moviment a dos, revelar la problemàtica de viure junts:
¿Quina es la diferència entre portar i suportar?
¿És que la necessitat de l'altre ens priva de la nostra llibertat?
La música, la veu, les paraules
La recerca sonora consistirà en deixar entendre l'inaudible, el estossec de la gola, les bufades, les friccions.
A través de la música intentarem crear uns cops i unes vibracions amb els cossos com una simfonia del propi interior. Tractarem de donar a llum sons que ens submergeixin en els elements naturals com la pluja, el vent, la neu, la calor, el fred.
Volem treballar la vibració, utilitzar els cossos i objectes com caixes de ressonància, fer un treball rítmic de percussió amb el cos i amb les mans, recolzant-nos en els ritmes del cavall: pas, trot, galop. El so de l'impacte de la pintura sobre la tela i el sòl serà sonoritzat: a mesura que buscarem que el moviment es converteixi en línia, la línia es convertirà en so.
La pintura
Si avui ens sentim afectats per alguns dibuixos prehistòrics, pel misteri que sorgeix de l'art naïf (ingenu), o de l'art dels bojos, o els grafits dels carrers, és perquè aquestes formes evoquen en nosaltres vincles vitals amb les forces del bé o del mal, amb l'harmonia de l'ordre còsmic, amb els cicles naturals ...
Antoni Tapies
Portarem a terme una recerca escenogràfica i plàstica:
Utilitzarem la pintura com una eina, un mitjà per a la transformació i no per il.lustrar l'acció.
Tractarem d'utilitzar la pintura per la seva textura, els pigments, la matèria mineral per pintar els cossos, la matèria haurà de formar part del moviment.
Desitgem jugar a buit i ple inundant l'escenari de matèria, que la pintura sigui com una força exterior, com els elements naturals.
ELS CÒMPLICES DE LA CREACIÓ
Bonnefrite, Benoît Bonnemaison-Fitte, dibuixant, dissenyador gràfic independent
Nascut el 1974 a Toulouse, es va graduar a l'Escola nacional superior de creació industrial, i viu a Aurignac. Dibuixant independent des del
2000, es defineix com un "dissenyador fabricant artesanal d'imatges fixes i animades, projectista projeccionista així com recollidor d'imatges".
Col.laborem amb ell des de fa dos anys en les eines gràfiques i de comunicació de la companyia. Aquesta vegada volem que Benoît intervingui en el procés de creació com a col.laborador en la recerca plàstica, escenogràfica i que contribueixi amb la seva mirada afilada en el naixement d'aquest espectacle.
Benoît treballa sobre la imatge, la matèria, la transformació, és un investigador, i ens ha semblat evident proposar-li compartir aquesta creació.
Mal Pelo, grup creatiu
Mal Pelo és un grup de creació on la direcció artística és compartida entre Pep Ramis i María Muñoz. Junts han realitzat més de 25 espectacles. Tots dos s'encarreguen igualment de les escenografies de les seves creacions.
Des de 1989, Mal Pelo desenvolupa el seu propi llenguatge artístic a través del moviment a més de la teatralitat. Construeixen dramatúrgies que inclouen la paraula, treballant amb compositors per a la creació de bandes sonores originals i col.laborant també amb vídeo artistes. Més que una companyia, Mal Pelo es defineix com un nucli de creació envoltat d'un gran nombre de col.laboradors portat sempre pel mateix objectiu: treballar el cos com a instrument principal, sempre a la recerca, tractant de contar els temes universals
d'una manera sempre diferent per donar lloc a nous paisatges, portar sempre una mirada intimista plena de petites històries quotidianes, una mirada tendra i dura alhora.
Els codirectors són internacionalment reconeguts pel seu enfocament innovador i surrealista de la dansa.
Dirigeixen "L'animal a l'esquena",
centre d'investigació i creació entorn al moviment a Celrà, Girona, Espanya. El seu acostament al moviment es recolza en el fons i no en la forma, el tema de l'animalitat és un dels temes fundadors de la seva companyia.
En el nostre pas per Girona amb Le Sort du dedans vare) tenir una trobada, ens varem reunir i van acceptar col.laborar amb nosaltres en aquest nou projecte.
Marc Miralta és músic, bateria i percussionista de jazz, ha treballat entre d'altres amb Pat Metheny, Wynton Marsalis, Gary Burton...
Acompanyarà a la creació en el conjunt del treball de percussió i de rítmica que desenvoluparem.
MAZUK
Dos éssers parteixen a la recerca del seu animal interior
perquè la humanitat els supera
perquè han perdut el seu instint
perquè el món va massa ràpid,
hi ha massa paraules, massa lletres.
Llavors, les seves boques s'obren i deixen anar les paraules, com acròbates al vol,
les seves goles es tornen grutes, tenen empremtes antigues en els murs,
els seus caps salten al buit,
parteixen al galop i salten les barreres.
Ells volen trobar les seves primeres sensacions
preparant, buscant en els racons del dia a dia
les portes obertes cap al principi del tot
abans dels homes alçats,
abans dels homes pensants
ser sols 4 potes
buf, bufar, respirar
Trobar el primer alè
el punt de partida
ser un ésser que respira
i observa el món.
"Ell és el que a vegades voldríem ser,
sense saber-ho pensa, s'imposa,
imposa
fa el que vol, el que li ve de gust,
el que sent
ho fa saber, ho fa sentir
emana una llibertat,
és un pallasso,
escolta amb els ulls
i parla amb les orelles.
Intentem parlar com ell,
mirar com ell
existir com ell,
és una estrella de rock! "
Blaï Mateu Trias
Pas, trot, galop
2 éssers allà
2 cossos, 4 cames, 4 braços
1 pulsació
ser 2
no ser més que 4 potes
una pulsació
pas, trot, galop,
naixement, vida, mort
pas, trot, galop
nen, adult, vell
pas, trot, galop
matí, tarda, nit
pas, trot, galop
ahir, avui, demà
pas, trot, galop
sentir, bufar, renillar
no pas, tant, galop
inspirar, bufar, cantar
no pas, tant, galop
inspirar, apnea, bufar
pas, trot, galop
caure, aixecar, recaure
pas, trot, galop
néixer, viure, morir
pas, trot, galop
doblegar, empènyer, saltar
pas, trot, galop
retrocedir, pirueta, accelerar
no pas, tant, galop
il·lusi) mirada, desil·lusió
no pas, trot, galop
buit, ple, buit
pas, trot, galop
ple, buit, ple
pas, trot, galop
brut, net, brut
pas, trot, galop
matí, tarda, nit
pas, trot, galop
no pas, tant, aviat
pas, trot, galop
no pas, tant, tard
pas, trot, galop
galop, no pas, tant
pas, trot, galop
tant, no pas, tant
pas, trot, galop
galop, tant, no pas
pas, trot, galop
al pas
pas, trot, galop
a o
...
companyia de circ baro d'evel
La companyia de circ Baro d'Evel va néixer d'un col.lectiu artístic de la promoció 2001 del CNAC.
Des del primer espectacle varem defensar una recerca de les arts circenses afavorint la manipulació d'objectes, el cant i la investigació del so. Aquesta multidisciplina s'ha anat afirmant tant en Bechtout' com en els projectes duts a terme de manera individual. Quan l'any 2006 varem decidir portar la companyia entre nosaltres dos,
certes eleccions artístiques es van arrelar i aquesta forta identitat va donar a llum un espectacle de circ itinerant, Le Sort du dedans, que ens va permetre anar més enllà en la nostra investigació artística, sonora i escenogràfica.
El llenguatge de Baro d'Evel es basa en el coneixement circens que indueix a una relació especial amb l'espai i un compromís físic total, és la inversió física, l'entrenament diari, sensacions que neixen de la matèria escènica. El nostre llenguatge és així mateix la matèria, l'objecte que abordem per la manipulació de la desviació, portant sempre la nostra mirada cap a la simplicitat més que cap a l'ostentació, buscant dir molt amb poc.
Si el punt de partida dels nostres espectacles és sovint una decisió escenogràfica potent, una interrogació sobre el lloc de l'espectador en l'espai, el lloc de
la música és essencial, cada projecte és concebut com una partitura: com ha de sonar? Quin to, quin ressò?
Les creacions són partitures musicals i corporals que són construïdes per tecles successives. Crear Le Sort du dedans ha estat una etapa més dins de la construcció d'identitat de la companyia. La construcció de la nostra propera creació es farà en paral.lel a les gires de Sort du dedans i de Ï: Anem a invertir períodes de treball de recerca artística, d'experimentació que compartirem amb artistes convidats de camps disciplinaris com la dansa, el cant, la pintura.
En 9 anys, la companyia ha viscut 6 espectacles, i més de 500 representacions a França i a l'estranger (Espanya, Àustria, Bèlgica, Itàlia, Alemanya, Cambodja, Japó).
L'equip
Camille Decourtye, co-directora artística
Ella creix en el món dels cavalls, practica la gimnàstica, i estudia música al conservatori.
Amb 17 anys decideix anar a formar-se en les escoles nacionals (ENCR en Rosny-sous-Bois, i després al CNAC a Châlons-en-Champagne).Ella es forma com a acròbata aeri amb la banquina (bancal) i la bàscula i desenvolupa un treball sobre la veu. Paral.lelament a aquesta formació organitza un viatge al Brasil per treballar amb els nens de la vall de Capao al voltant del món del circ i participa en un viatge a l'antiga Iugoslàvia amb Pallassos sense Fronteres.
El seu enfocament de l'acrobàcia i la veu evoluciona a mesura de les creacions, buscant sempre més simplicitat i autenticitat. Participa en diferents pràctiques de veu, músiques del món, cant gitano, i el 2006 segueix una formació de 9 mesos a Toulouse sobre músiques actuals. El 2004 fa el pas d'integrar el cavall en els projectes de la companyia. Per al treball en llibertat, busca una forma de comunicació a través del cos per tal d'establir un diàleg i de donar un veritable lloc d'actor a l'animal en pista.
Dirigeix el projecte Petit Cirque au marché que li permet experimentar sola l'escriptura i concepció d'un projecte. El 2007, impulsa el projecte Sort du dedans, carregada d'un fort desig de crear un circ ambulant.
Blaï Mateu Trias, co-director artístic
Nascut a Barcelona, creix en una família que es banya en
els corrents artístics catalanes post-Franco, de l'espectacle de carrer i del circ.
Al costat de la companyia Tortell Poltrona, aprèn in situ i participa en les primeres expedicions de Pallassos sense Fronteres (antiga Iugoslàvia, Sàhara, Colòmbia) en les que encara continua esporàdicament.
Autodidacta del malabarisme, el pallasso i de la música, decideix amb 16 anys anar a formar-se a França (École nationale de cirque de Châtellerault, més tard al ENCR de Rosny-sous-Bois, i al CNAC a Châlons-en -Champagne) per finalment redescobrir el circ i desenvolupar els portés, la bàscula, la manipulació i sonorització d'objectes.
Les seves influències són tan variades com la seva curiositat que no cessen d'ampliar la seva visió del circ.
Amb l'experiència en solitari de "Ï" dins de Baro d'evel, Blaï qüestiona el circ en la seva forma i l'acosta a una matèria històrica i dramàtica. Amb el tema de l'exili dels republicans espanyols, teixeix vincles amb el seu país, la seva cultura i les seves arrels. Carregat de l'experiència familiar, es dirigeix cap a la carpa, utilitzant el seu coneixement circense per dur a terme aquest projecte únic, Le Sort du dedans.
Durant les creacions de Baro d'Evel han col.laborat diferents artistes com André Minvielle, Pierre Heydorff, Sébastien Lalanne, Dimitri Jourde, Marrion Legrand, Abdel Senhadji, Jean Gaudin, així com Michel Cerda qui els ha acompanyat en quatre de les seves creacions.
Aquestes trobades han estat importants, han contribuït a que el seu duet avanci en els seus qüestionaments i les seves ambicions artístiques.
Blai i Camille treballen colze a colze des de fa més de deu anys. Conceben junts els projectes, i són també còmplices i socis en el treball mà a mà, de pallasso, de música ... Paral.lelament afavoreixen experiències i períodes de pràctiques en solitari amb la finalitat de mantenir una complicitat rica i creativa.
L'equilibri el busquen junts, reunits per l'amor a la matèria bruta, el seu desig de revelar l'humà a través del moviment dels cossos, d'ampliar les nostres petites foteses i els nostres defectes i de buscar la simplicitat del gest, del so, de la veu ...
L'equip (continuació)
Fanny Thollot, creació sonora
Fanny és graduada del ENSATT, després de la seva tesi sobre l'acústica circular de la carpa, s'interessa pel circ i per la sonorització dels cavalls.
S'incorpora a la companyia el 2009 en el moment de la creació de l'espectacle Le Sort du dedans, dirigeix la creació sonora i porta al projecte una escriptura sonora subtil i potent. Segueix a la companyia en el seu paper de direcció interactiva, i es converteix en una baula indispensable de l'espectacle.
Adèle Grepinet, disseny il.luminació
Després d'una formació de llums al ENSATT, la investigació sobre la il.luminació de d'Adèle Grépinet no es limita al teatre. Molt sensible al món de l'art contemporani, aplica els seus coneixements al servei d'instal.lacions de llums. Col.labora amb el GDRA, la companyia 'Animae Corpus' i la companyia 'des Infortunes'.
La trobada entre Adèle i Baro d'Evel passa el 2006 en el moment de la creació de Ï, i crea la il.luminació d'aquest espectacle en sala. Feliç amb aquesta experiència, la companyia vol col.laborar una altra vegada amb ella en aquest nou projecte.
Thomas Pachoud, maquinària gotes
Format a l'escola d'ingenieria multimedia IMAC, durant molt temps en Thomas Pachoud ha estat interessat en la relació entre les noves tecnologies i la seva implementació en les arts. En la actualitat col·labora amb estructures com didascalie.net així com amb diferents artistes (L'Australian Dance Theater, Blanca Li, Mabel Octobre, el ballet del Rhin, el Fresnoy, Felicie d'Estienne d'Orves, Ezra...). Els seus camps d'activitat giren en torn al treball sobre la imatge en temps real, la interactivitat, la robòtica i la pràctica en l'espai escènic i escenogràfic.
Céline Sathal, sastre per teatres
Sastre i estilista per al teatre, els audiovisuals o la museologia, es troba amb artesans, sastres, creadors de moda, escenògrafs i per tant, perfecciona l'experiència del ofici.
Treballa sobretot amb el GDRA i Générik Vapeur. Desenvolupa una recerca artística i artesana, qüestionant la relació que apropa l'extraordinari a l'ordinari, el singular a l'habitual. Ella tricota, talla, cus, fa ganxet, broda i fabrica tot fet a ma dins una connexió quotidiana amb la creació.
Marc Boudier, regidor general
Després de formar-se en l'ofici de luminotècnic, Marc Boudier multiplica les experiències de regidor d'il.luminació i general i de disseny d'il.luminació tant en els llocs d'espectacle (Théâtre du Colibiri a Avinyó, Gran Halle de la Villette, Théâtre de l'Atelier a Paris ...) com en companyies teatrals (Cie Rrose Sélavie, Cie L. Serrano, Cie Les Pas Tentés ...).
Marc col.labora amb nosaltres des de fa 4 anys, recolzant-nos amb els seus coneixements de regidor en totes les seves variants.
Marie Bataillon, administradora
Al final d'una formació literària, es converteix en l'administradora de la companyia 'Vent d'Autan' durant 5 anys. A continuació, durant gairebé 5 anys, porta el secretariat general de la 'Maison Antoine Vitez'. Després d'aquest pas per les escriptures contemporànies i la traducció, s'uneix a l'equip de Baro d'Evel el juny del 2010.
Marie Dubois, responsable de difusió/administració de gira
Propera a les arts escèniques, estudia les arts de l'espectacle, el teatre i el flamenc, treballa per al ' pôle cirque de Nexon' durant 7 anys, i a continuació es troba amb la companyia Baro d'Evel a la que s'uneix a la seva gira de Sort du dedans l'octubre del 2009.
Distribució :
Autors i artistes al escenari : Camille Decourtye i Blaï Mateu Trias
Col·laboradors : Benoît Bonnemaison-Fitte ("Bonnefrite", dissenyador i artista gràfic), Maria Muñoz i Pep Ramis (Mal Pelo : grup creatiu, treball al voltant del moviment).
Creació d'il·luminació: Adèle Grépinet
Creació de so: Fanny Thollot
Vestuari : Céline Sathal
Direcció tècnica : Marc Boudier
Coproduccions : Pronomade(s) a Haute-Garonne, Centre nacional de les arts del carrer; El Teatre Mercat de les Flors de Barcelona ; El Canal –Centre d'arts escèniques de Salt-Girona ; La Verrerie d'Alès, centre nacional d'arts circenses Languedoc-Roussillon i el Festival Montpellier-Danse 2012 ; el Festival La Strada a Graz (Àustria)
Producció : Baro d'evel cirk cie
Amb el suport de L'anima) a l'esquena a Celrà i l' escena nacional de Petit-Quevilly / Mont-Saint-Aignan
Amb l'ajuda del Ministeri de Cultura i Comunicació / Drac Midi-Pyrénées, del Consell Regional Midi-Pyrénées i del Consell General de Haute-Garonne
25/11/2012 Article Punt Diari (MAZUT)
11/02/2012 Article Diari de Girona (MAZUT)
264/1 Tarjetó activitat [Text > Cat] (10/02/2012)
264/2 Fotos de l'activitat [Image > 23 ] (10/02/2012)